Veelgestelde vragen


Hieronder vindt u de meest gestelde vragen èn antwoorden op een rij. Uiteraard kan het zijn dat uw vraag er niet bij zit, of dat u gewoon even persoonlijk contact wilt. En dat vinden we belangrijk! Vul uw vraag via de button onderaan de pagina in, of neem rechtstreeks contact op. E-mail naar info@woningmatch.nl of bel direct (0342) 415 589 of neem contact op via Whatsapp 06 57 60 99 41.


  1. Ik ben ingeschreven op Woningmatch maar ontvang geen mails of ik ontvang deze in de SPAM.
    Helaas ervaren we geregeld problemen met de mails van Woningmatch. Zo komen mails in de spam, soms komen mails helemaal niet aan. Dit vinden we uiteraard erg vervelend, en dus zijn we druk bezig met een oplossing hiervoor. Helaas hebben we die tot op heden nog niet gevonden.

    - Ontvangt u bijna tot geen mails van Woningmatch, dan zou dit ook te maken kunnen hebben met uw zoekprofiel. Hoe specifieker uw wensen, hoe kleiner de kans dat u matcht met een woning. In dit geval kunt u wellicht uw zoekprofiel aanpassen.

    - De meeste problemen ervaren wij met mailadressen van hotmail. Bent u ingeschreven met een mailadres van hotmail, dan vragen wij u vriendelijk om, uit voorzorg, het mailadres van Woningmatch te markeren als veilige mail. Hoe meer mensen dit doen, hoe beter de reputatie van dit domein wordt en hoe kleiner de kans dat mails van Woningmatch worden gezien als spam. Op deze pagina staat uitgelegd hoe het 'whitelisten' moet: https://www.ipserverone.info/email/how-to-whitelist-or-blacklist-email-address-in-hotmail/ .

    - Tot slot adviseren wij u ook om, als dat voor u mogelijk is, een tweede mailadres in te voeren (geen hotmail account). Zo is de kans nog groter dat u de mail van Woningmatch ontvangt.

    Nogmaals ons excuus voor het ongemak. Mocht het zo zijn dat u problemen ervaart wat betreft het niet aankomen van mails, laat het dan uiteraard weten. Dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
  2. Komt het nieuwe woningaanbod ook op Funda en op de site van Westeneng Makelaardij?
    Nieuwe woningen worden eerst in Woningmatch aangemeld. De zoekers die matchen met de woning, ontvangen als eerste de informatie van de woning per mail. Zo is het nieuwe woningaanbod exclusief voor de woningzoekers van Woningmatch. Afhankelijk van het aantal matches en het type woning wordt de woning vervolgens aangemeld op Funda en op www.westeneng-makelaardij.nl.
  3. Zijn er kosten verbonden aan een inschrijving bij Woningmatch?
    Nee, zowel het inschrijven als het ontvangen van woningaanbod is geheel vrijblijvend en kosteloos. Ook wanneer u een woning koopt via Woningmatch, brengt dat geen extra kosten of verplichtingen met zich mee.
  4. Mag ik een mail van Woningmatch met nieuw aanbod doorsturen?
    Ja, dit is toegestaan. Ook mogen woningzoekers die niet ingeschreven staan bij Woningmatch de woning gewoon bezichtigingen en eventueel kopen. We sluiten geen enkele koper uit!
  5. Ik heb inmiddels mijn droomwoning gevonden en wil mij uitschrijven. Hoe kan dit?
    Gefeliciteerd! Uitschrijven kan heel gemakkelijk op www.woningmatch.nl of u kunt in een door Woningmatch verzonden mail op 'uitschrijven' klikken.
  6. Mijn woonwensen zijn veranderd en ik wil mijn opgegeven zoekprofiel aanpassen. Hoe kan dit?
    Uw zoekprofiel kan heel gemakkelijk gewijzigd worden op www.woningmatch.nl of door in een van de mails van Woningmatch op 'zoekprofiel aanpassen' te klikken.
  7. Ik zoek een nieuwbouwwoning. Moet ik mij dan ook inschrijven in Woningmatch?
    Woningmatch matcht met name bestaande woningen die nieuw in de verkoop komen. Bij het inschrijven als woningzoeker kunt u aanvinken of u op de hoogte gehouden wilt worden van eventuele nieuwbouwprojecten. Mocht Westeneng Makelaardij een nieuwbouwproject in de verkoop krijgen, dan zult u hierover informatie per mail ontvangen.
  8. Ik zoek een huurwoning, kan ik daarvoor ook een zoekopdracht plaatsen in Woningmatch?
    Woningmatch presenteert alleen koopwoningen. Wanneer u op zoek bent naar een huurwoning in de gemeente Barneveld kunt u een mail met uw woonwensen sturen naar laurens@westeneng-makelaardij.nl.
  9. Is de volgorde van bezichtigen bepalend voor wie als eerste een bod mag doen?
    Nee, als u interesse heeft en een bod wilt doen, zal de makelaar aangeven of hij al in onderhandeling is. Met de eerste geïnteresseerde die een bod wil doen, gaat de makelaar in onderhandeling en wordt de onderhandeling eerst op een correcte wijze afgerond, tenzij de makelaar aangeeft dat hij het verkoopproces anders zal laten verlopen (bijvoorbeeld via een verkoop bij inschrijving).
  10. Wat houdt een 'verkoop bij inschrijving' in?
    Het kan voorkomen dat een makelaar merkt dat er meerdere kijkers serieuze interesse hebben en een bod willen doen. In dat geval kan de makelaar in overleg met de verkoper beslissen om de woning per inschrijving te verkopen. Dit zal de makelaar aangeven op het moment dat u een bod wilt doen. Alle geïnteresseerden krijgen een gelijke kans en mogen voor een bepaalde datum/tijdstip een bod doen. De makelaar zal in dat geval verder uitleggen hoe het werkt.
  11. Wordt mijn bod besproken met andere bieders?
    Dit zal nooit gebeuren. Uw bod wordt door de makelaar alleen besproken met de verkoper.
  12. Moet de verkoper het hoogste bod accepteren?
    Nee, als het hoogste bod voor de verkoper niet acceptabel is, kan hij beslissen om het niet te verkopen. Ook mag een verkoper bijvoorbeeld een bod zonder voorbehouden (bijvoorbeeld voorbehoud van financiering, bouwkundige keuring, verkoop eigen woning) accepteren dat lager is dan een bod met voorbehouden.
  13. Heb ik de woning gekocht als ik de vraagprijs bied?
    Nee, de vraagprijs is een uitnodiging tot het doen van een bod. Als uw bod door de verkoper wordt geaccepteerd, of als u het tegenbod van de verkoper accepteert, is er een mondelinge koopovereenkomst. Na deze overeenstemming wordt er een koopovereenkomst opgesteld.
  14. Zijn er extra kosten verbonden aan het verkopen van een woning via Woningmatch?
    Nee, doordat wij dit vooruitstrevende en geoptimaliseerde matchsysteem hebben ontwikkeld, kunnen wij nog efficiënter werken waardoor u als verkoper profiteert van een aantrekkelijker verkooptarief wanneer de woning via Woningmatch wordt verkocht.
  15. Wanneer is mijn woning via Woningmatch verkocht?
    Uw woning wordt gematcht met woningzoekers van Woningmatch. Vanaf dat moment hebben deze woningzoekers exclusief de tijd om een bezichtiging te plannen voordat de woning op Funda komt. Wordt de woning aan één van deze woningzoekers van Woningmatch (onder voorbehoud) verkocht, dan is de woning via Woningmatch verkocht. Het tarief wordt van tevoren met u besproken en vastgelegd.
  16. Wat als mijn woning niet wordt verkocht via Woningmatch?
    Niets aan de hand! Zoals bekend worden niet alle woningen aan zoekers van Woningmatch verkocht. Ook staat Westeneng Makelaardij met haar reeds bewezen reguliere verkoopdienst volledig voor u klaar en wordt de woning vervolgens (afhankelijk van het aantal matches en het type woning) op Funda.nl en www.westeneng-makelaardij.nl geplaatst.
  17. Waarom plaatst Westeneng Makelaardij de woning niet gelijk op Funda?
    Met Woningmatch beschikken wij over het meest complete en actuele woningzoekersbestand. Dit betreft een database met woningzoekers die wellicht een woning als de uwe zoeken. Wij nemen met Woningmatch een nog actievere rol in door de woningen eerst op een vooruitstrevende manier bij de woningzoekers te 'brengen'. Dit resulteert eerder in een voorspoediger verkoopproces waar u als verkoper van profiteert.
  18. Kan het ook voorkomen dat er geen match is met woningzoekers?
    Ondanks het grote bestand met woningzoekers zou dat voor kunnen komen. In dat geval komt er geen verkoop via Woningmatch tot stand, en wordt de woning direct op Funda.nl en op www.westeneng-makelaardij.nl geplaatst.